Rada Nadzorcza

2018-02-27 Rada Nadzorcza

Dominującym tematem Rady Nadzorczej, która odbyła się 22 lutego, było przyjęcie stanowiska, w którym Spółdzielnia m.in. proponuje władzom samorządowym gminy Swarzędz budowę parkingów wielopoziomowych, a także neguje wprowadzenie strefy ruchu na osiedlach.

Zapraszamy na film Telewizji STK:


Publikujemy Stanowisko Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Swarzędzu w sprawie zmian w organizacji ruchu na osiedlach mieszkaniowych. Temat został wywołany propozycjami Komisariatu Policji Swarzędz oraz Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz, związanymi z ewentualnym wprowadzeniem na osiedlach mieszkaniowych Strefy ruchu oraz dobudową miejsc postojowych na osiedlach.

Stanowisko Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej w Swarzędzu
w sprawie zmian w organizacji ruchu
na osiedlach mieszkaniowych

Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej w Swarzędzu jednoznacznie stoi na stanowisku, że dalsze, intensywne prace nad zmianami w organizacji ruchu i układzie komunikacyjnym osiedli mieszkaniowych, związane m.in. z tworzeniem dodatkowych miejsc postojowych i pomysłem wprowadzenia strefy ruchu, w zamian za ograniczenie istniejących terenów zielonych oraz dewaluowanie uprzywilejowanej roli pieszego, są nie do przyjęcia.

Zdaniem Rady Nadzorczej, jak i Zarządu Spółdzielni, najlepszym i jedynym rozwiązaniem trudnej sytuacji komunikacyjnej na osiedlach mieszkaniowych jest budowa wielopoziomowych parkingów, zlokalizowanych wokół osiedli, np. wzdłuż ul. Kwaśniewskiego, czy też na terenie istniejącego parkingu pomiędzy pętlą autobusową a blokiem nr 38 na os. Kościuszkowców.

Osiedla spółdzielcze są bezsprzecznie miejscem zamieszkania i odpoczynku setek rodzin. To ludzie i ich bezpieczeństwo, a nie samochody, stanowią dla nas priorytet. Istniejąca strefa zamieszkania na osiedlach Spółdzielni Mieszkaniowej w Swarzędzu daje pieszym przywilej poruszania się po chodnikach i jezdniach. Kierujący pojazdami nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h i muszą ustąpić pierwszeństwa pieszym. Takie rozwiązanie zapewnia swobodę poruszania się, zwłaszcza dzieciom i mniej sprawnym osobom starszym. Zdaniem Rady Nadzorczej wprowadzenie strefy ruchu, zrównującej przepisy na osiedlowych drogach z tymi, które panują na ruchliwych ulicach, jest niedopuszczalne.

Osiedla mieszkaniowe były projektowane w ten sposób, aby ruch samochodowy ograniczyć do minimum. Mieszkańcy mają możliwość podjechania pod lub w pobliże budynku i zaparkowania na wyznaczonych miejscach postojowych. Jeśli najbliższe miejsca są zajęte, należy szukać miejsca dostępnego dalej i dojść do domu krótkim spacerem (np. na osiedlach północnych w godzinach wieczornych i nocnych wolne miejsca można znaleźć na parkingu za SP nr 4, na terenie targowiska, czy na bezpłatnym obecnie parkingu przed budynkiem 38 na os. Kościuszkowców).

Mieszkańcy mogą również korzystać z parkingów płatnych i do tego trzeba się przyzwyczajać. Zwłaszcza ci, którzy kupują drugi, trzeci, czy nawet czwarty samochód w rodzinie. Planując zakup kolejnego samochodu i wydając na niego określone pieniądze, należy zdawać sobie sprawę, że trzeba będzie nie tylko go utrzymywać, ale zabezpieczyć miejsce postoju.

Jednocześnie Rada Nadzorcza zobowiązuje Zarząd Spółdzielni do stworzenia systemu informacji o wolnych miejscach na parkingach strzeżonych, zlokalizowanych przy osiedlach mieszkaniowych. Takie bieżące informacje są niezbędne, aby wskazywać mieszkańcom możliwe miejsca postoju w okolicy ich zamieszkania. Informacje te ukazywałyby się cyklicznie na łamach „Informatora Spółdzielczego”, stronie internetowej Spółdzielni oraz w Telewizji STK.

System informacji powinien być tak skonstruowany, aby wiadomości o wolnych miejscach otrzymywali również policjanci oraz strażnicy miejscy, celem wskazywania przez służby bezpieczeństwa alternatywnych miejsc, w momencie stwierdzenia przekroczenia przepisów drogowych przez danego kierowcę i jego ukarania.

Rada Nadzorcza zobowiązuje również Zarząd Spółdzielni do intensyfikowania działań i współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Swarzędz w celu budowy parkingów wielopoziomowych, czy to na zasadzie inwestycji miejskiej, czy partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółdzielcy od wielu lat stanowią wielotysięczną grupę podatników w naszym mieście – dlatego tak, jak obecnie buduje się ulice i miejsca postojowe przy domach jednorodzinnych oraz dojazdy do nowych osiedli deweloperskich, należy wybudować zespoły parkingów wielopoziomowych przy osiedlach spółdzielczych. Inwestycje tego typu potrzebne są na teraz i na już. Nadmieniamy, że wszystkie drogi publiczne w obrębie osiedli były budowane w przeszłości ze środków własnych Spółdzielni lub kredytów spłacanych przez Spółdzielnię. Nie otrzymaliśmy pomocy finansowej z budżetu Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz, jak to ma teraz miejsce masowo.

Rada Nadzorcza obliguje także Zarząd Spółdzielni do upublicznienia koncepcji budowy pierwszego parkingu wielopoziomowego, w celu rozpoczęcia rozmów i jak najszybszej realizacji inwestycji.

Uważamy również, że bez uzgodnień ze Spółdzielnią nie można rozpoczynać przebudowy ulic wewnątrzosiedlowych i żądamy konsultacji.

Rada Nadzorcza
Spółdzielni Mieszkaniowej w Swarzędzu

----------------------------------------------------------------

Podstawowe różnice pomiędzy
strefą zamieszkania i strefą ruchu


Strefa zamieszkania:
• Pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami.
• Pieszy korzysta z całej szerokości drogi (chodniki + jezdnia), w związku z czym nie jest konieczne malowanie przejść dla pieszych.
• Prędkość pojazdów jest ograniczona do 20 km/h.
• W strefie zamieszkania poruszać się może bez opieki dziecko do 7 lat.
• Pozostawienie pojazdu na postoju możliwe jest tylko w wyznaczonych miejscach (oznakowanie poziome lub pionowe).
• Kierowca wyjeżdżający ze strefy zamieszkania informowany jest o tym przez znak drogowy D-41 i musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim nadjeżdżającym uczestnikom ruchu.


Strefa ruchu:
• Piesi nie są uprzywilejowani.
• Obowiązują przepisy drogowe jak na drodze publicznej.
• Kierowca porusza się z prędkością wyznaczoną znakami drogowymi lub przepisami.
• Policja i Straż Miejska karze wg tych samych zasad, co na drogach publicznych (np. za nieprzepisowe parkowanie, za używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy, za niezapinanie pasów).

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies). Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. RozumiemDowiedz się więcej