Co wiemy
o Gminnym Zespole Zarządzania Kryzysowego?

2020-04-23 Co wiemy<br />o Gminnym Zespole Zarządzania Kryzysowego?

   Pandemia koronawirusa, jest przyczyną podjęcia intensywnych działań zarówno przez władze kraju, poszczególne sektory, w tym zwłaszcza medyczny, jak i przez samorządy gmin. W Swarzędzu działania koordynuje Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, o którego codziennych video-konferencjach czytamy w komunikatach Burmistrza na stronie internetowej oraz facebooku. W związku z zaciekawieniem mieszkańców, postanowiliśmy dowiedzieć się o naszym kryzysowym sztabie czegoś więcej.

 

  • Na jakiej podstawie działa swarzędzki Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego?

Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego działa w oparciu o ustawę z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 z późn. zm.).

  • Kto wchodzi w skład Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego?

W skład zespołu wchodzą: burmistrz i jego zastępcy, sekretarz urzędu, skarbnik gminy, kierownik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Przeciwpożarowej, kierownik Wydziału Ochrony Środowiska, kierownik Wydziału Inwestycji, kierownik Wydziału Infrastruktury Drogowej oraz kierownik Wydziału Promocji. Do zespołu mogą wchodzić również inne osoby zaproszone przez Burmistrza.

  • Kto ten skład powołuje i kto go nadzoruje?

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą zespół powołuje Burmistrz, jednocześnie nadzorując jego pracę.

  • Z jakimi innymi jednostkami, instytucjami współpracuje gminny zespół?

Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego współpracuje w trybie stałym ze: Strażą Miejską w Swarzędzu, Ochotniczą Strażą Pożarną w Swarzędzu, Ochotniczą Strażą Pożarną w Kobylnicy, Zakładem Gospodarki Komunalnej w Swarzędzu, Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Swarzędzu oraz Swarzędzkim Centrum Sportu i Rekreacji. W zależności od sytuacji, rodzaju zagrożenia Burmistrz nawiązuje współpracę z przedstawicielami innych straży, inspekcji czy instytucji, takich jak np. Policja, Sanepid, władze powiatowe.

  • Jakie dokładnie zadania realizuje Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego? Za co odpowiada?

Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego zwoływany jest na polecenie Burmistrza w przypadku wystąpienia zagrożenia takiego jak: cyberatak, epidemia, epifitoza, epizootia, intensywne opady deszczu, silne burze z gradem, intensywne opady śniegu, zawieje i zamiecie śnieżne, katastrofa budowlana, katastrofa drogowa, katastrofa kolejowa, katastrofa lotnicza, ograniczenie w dostawach ciepła, ograniczenie w dostawach gazu ziemnego, ograniczenie w dostawach paliw płynnych i stałych, powódź, pożar, protesty społeczne, przerwa w dostawach energii elektrycznej, przerwa w dostawach wody pitnej, rozległa awaria systemów łączności i teleinformatycznych, silne wiatry, silny mróz, skażenie chemiczne, skażenie radiacyjne, susza, upały, wystąpienie w powietrzu wysokich stężeń pyłów i gazów, zagrożenie ze strony dzikich lub egzotycznych zwierząt, zagrożenie podczas imprez masowych oraz zdarzenie terrorystyczne.
  Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego realizuje zadania przewidziane wyżej wymienioną ustawą takie jak: ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń, przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie burmistrzowi wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie zarządzania kryzysowego, przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami, opiniowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego.

Informacji udzielił UMiG Swarzędz

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies). Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. RozumiemDowiedz się więcej