Spółdzielnia Mieszkaniowa w Swarzędzu poddaje pod referendum przegłosowany przez mieszkańców wniosek Walnego Zgromadzenia, dotyczący wprowadzenia (bądź nie) kompleksowej usługi sprzątania klatek schodowych we wszystkich administrowanych przez Spółdzielnię budynkach wielorodzinnych. Usługa kosztować ma 20 zł miesięcznie od mieszkania i definitywnie zdejmie z mieszkańców obowiązek sprzątania klatek schodowych. Każda klatka schodowa i każdy wiatrołap będą sprzątane raz w tygodniu, a zakres czyszczenia jest szerszy niż samo tylko zamiatanie i mycie podłóg oraz stopni.
NARASTAJĄCY PROBLEM
Pokutująca od kilkudziesięciu lat zasada cotygodniowego sprzątania klatki schodowej na swoim podeście i do piętra niżej, ma swoich zwolenników i przeciwników. Niegdyś grupa zwolenników i aktywnie sprzątających była bardzo liczna, tylko niekiedy zdarzały się wyjątki, manifestujące że „mają gdzieś”. Z biegiem lat, z tchnieniem nowych realiów, z wszechogarniającym brakiem czasu i wszędobylskim wpływem elektroniki, te proporcje uległy modyfikacji – na korzyść przeciwników. Efektem pogłębiających się zmian są coraz częściej trafiające do Spółdzielni Mieszkaniowej skargi i waśnie międzysąsiedzkie, dotyczące braku czynności związanych ze sprzątaniem klatek schodowych. Brudne schody i brudne podesty, naprzemiennie z czystymi schodami i czystymi podestami, wyraźnie wskazują wchodzącemu, która kondygnacja dba, a która nie. W niektórych segmentach klatek schodowych nie było sprzątane latami, chyba że nad fragmentem schodów czy podestu zlitował się inny sąsiad, choć do jego obowiązków to nie należało.
WIELOLETNIE REGULACJE
Obowiązek cotygodniowego sprzątania klatki schodowej przez mieszkańców wynika z Regulaminu Porządku Domowego Spółdzielni, zgodnie z którym: „Wszyscy użytkownicy lokali zobowiązani są do utrzymania czystości na klatkach schodowych poprzez cotygodniowe zamiatanie i mycie podestów kondygnacji, na której usytuowane jest wejście do lokalu oraz schodów i podestu do niższej kondygnacji wraz z myciem balustrad oraz lamperii, wg harmonogramu ustalonego przez mieszkańców sąsiednich lokali. Ponadto mieszkańcy zajmujący lokale parterowe zobowiązani są do utrzymania czystości również schodów na kondygnacji prowadzących do piwnic oraz wiatrołapów.”
Co ciekawe, niektórzy nowo wprowadzający się, zwłaszcza młodzi ludzie, są zszokowani lub nawet oburzeni, istnieniem takiego zapisu i nałożonym na nich obowiązkiem.
DOTYCHCZASOWE ROZWIĄZANIA
Zaskoczeni, zbuntowani lub po prostu nie mający czasu, mogli – i czasem korzystali – z odpłatnej oferty Spółdzielni Mieszkaniowej, w której za kwotę 49,20 zł miesięcznie sprzątane było za nich. Mieszkający w spółdzielczych budynkach, obsługiwanych przez firmy zewnętrzne, również mieli możliwość zlecenia im sprzątania, jednakże płacąc stawkę jeszcze wyższą niż ta Spółdzielni. W ten sposób obowiązek był spełniany, a mieszkaniec miał głowę wolną od problemu utrzymania czystości od swoich drzwi do piętra niżej. Rozwiązanie nie było jednak na tyle skuteczne, by usunąć problem. Mieszkaniec mógł skorzystać z usługi sprzątania, ale Spółdzielnia nie miała prawa obarczyć go dodatkową opłatą, choćby na klatce się lepiło, a piasek chrzęścił pod butami przechodzących. Tego rodzaju sytuacje wywoływały uzasadnione oburzenie sprzątających, były przyczyną piętrzących się pretensji, niezadowolenia i kłótni międzysąsiedzkich w tle.
USŁUGA NA CZASIE
Współczesne budownictwo/środowisko deweloperskie, tworzące wspólnoty i wprowadzające zarządców wspólnot, w sposób radykalny wyeliminowało problem. Kupujących lub najmujących mieszkania nikt nie pyta, czy będą sprzątać klatkę schodową. Za czystość części wspólnych odpowiada zarządca i za tę usługę się płaci. Bez absorbowania czasu i energii mieszkańców, bez proszenia się, przypominania i nagabywania, by ktoś chwycił za szczotkę i mopa.
KONKURENCYJNA CENA
Idąc wzorem nowoczesnych rozwiązań oraz śladem przegłosowanego przez mieszkańców wniosku Walnego Zgromadzenia, Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała wstępnej analizy cenników usług firm sprzątających i wypracowała uśrednioną cenę dla ponad 200 budynków i ponad 500 klatek schodowych oraz odpowiadającej im ilości wiatrołapów, niezależnie od ich powierzchni i ilości lokali w pionie. Proponowana przez Spółdzielnię kwota wynosi 20 zł miesięcznie od mieszkania – i ani grosza więcej. Biorąc pod uwagę, że sprzątanie odbywać się będzie co tydzień, średnia kwota za jedno sprzątanie wiatrołapu i klatki schodowej od góry do dołu, wyniesie 5 zł od lokalu. Dodać należy, że analogiczne usługi w wielu weryfikowanych, okolicznych wspólnotach mieszkaniowych oscylują w granicach 30-40-50 zł miesięcznie – i więcej. Zaznaczyć należy również, że proponowana przez Spółdzielnię kwota będzie obowiązywała w 2025 r. (o ile mieszkańcy wyrażą na to zgodę w referendum), gdyż na ten okres zostaną podpisane umowy z usługodawcami. Będzie to czas próby, kiedy zarówno mieszkańcy, jak i Zarząd i Rada Nadzorcza Spółdzielni będą oceniać efekty pracy firm sprzątających, z którymi zostaną podpisane umowy. W kolejnym roku usługa będzie na nowo weryfikowana i negocjowana przez Zarząd Spółdzielni, być może na dłuższy okres i z firmami, które zdadzą egzamin ze sprzątania.
SZEROKI SERWIS
Co kryje się za pojęciem cotygodniowego, kompleksowego sprzątania klatki schodowej i wiatrołapu? Branżowa firma, specjalizująca się w usługach sprzątania, zajmie się wymiataniem piasku i kurzu z powierzchni i szpar, a także myciem na mokro podłóg oraz poziomych i pionowych elementów schodów. Z jednej i z drugiej strony czyszczone będą drzwi wejściowe na klatki schodowe. Poręcze będą wycierane do czysta. Skrzynki pocztowe zostaną przetarte z kurzu i ewentualnych zacieków. Ze ścian i sufitów znikną pajęczyny. Części wspólne będą czyste i zadbane.
CO, JEŚLI REFERENDUM BĘDZIE NA NIE?
Problem nadal pozostanie i będzie wymagał rozwiązania. Jeśli wspólny głos mieszkańców wypowie się negatywnie w sprawie wprowadzenia odpłatnego sprzątania klatek schodowych solidarnie dla wszystkich mieszkańców (lokali), Zarząd Spółdzielni zaproponuje Radzie Nadzorczej wprowadzenie rozwiązania alternatywnego. Mianowicie, obowiązek sprzątania nadal pozostałby po stronie mieszkańców. Natomiast dobrowolna dotychczas opłata „za mycie klatki schodowej”, wynosząca obecnie 49,20 zł miesięcznie, zostałaby w cenniku opłat zmieniona na opłatę obligatoryjną za niesprzątanie klatki schodowej – w dotąd nieoszacowanej wysokości. Z pewnością jednak byłaby wyższa niż wspomniana dobrowolna opłata znajdująca się obecnie w cenniku opłat. W ten sposób, osoby które będą samodzielnie dbać o czystość i porządek we wskazanych regulaminem częściach wspólnych, nie będą musiały obawiać się wprowadzenia jakiejkolwiek opłaty z tego tytułu. Natomiast osoby migające się z regulaminowymi obowiązkami, będą mogły stronić od sprzątania dalej, bez konsekwencji dla reszty sąsiadów. Robota zostanie za nich wykonana odgórnie i odpłatnie.
Jeśli ktoś nie sprząta lub domyśla się, że jego entuzjazm w tym zakresie może spalić na panewce, warto rozważyć propozycję zawartą w referendum. Niska cena 20 zł kształtowana jest dużą ilością klatek schodowych i czyszczonych powierzchni. Koszt usługi wybiórczej, nałożony za niesprzątanie, będzie przynajmniej trzy razy wyższy.
KTO MOŻE GŁOSOWAĆ?
Każda osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu – prawo odrębnej własności, prawo własnościowe, prawo lokatorskie lub najmująca mieszkanie wyłącznie od Spółdzielni Mieszkaniowej. Jeśli współwłaścicieli jest kilku, głosuje którykolwiek z nich. Podstawowa zasada brzmi: jeden głos na jeden lokal.
JAK ODDAĆ GŁOS?
Wypisując kartę, znajdującą się poniżej
(albo dołączoną do blankietu opłat albo wyciętą z ostatniej strony "Informatora Spółdzielczego")
i przekazując ją do administracji osiedli, sekretariatu Spółdzielni
lub pracowników Spółdzielni, odbierających karty bezpośrednio z mieszkań (w godzinach porannych i popołudniowych).
KARTA DO GŁOSOWANIA W REFERENDUM:
(kliknij w kartę, by ją pobrać)
Czytelne zdjęcie lub skan wypełnionej karty można również przesłać na adres e-mailowy:
referendum@sm-swarzedz.pl
Na karcie, zaznacz znakiem graficznym wybraną przez siebie odpowiedź.
Użytkownicy Zdalnego Dostępu:
Użytkownicy Zdalnego Dostępu mogą zagłosować logując się w usłudze,
wybierając zakładkę REFERENDUM (gdzie znajdą informacje oraz formularz głosowania)
i klikając wybraną przez siebie opcję.
Przejdź do usługi ZDALNY DOSTĘP i zagłosuj: KLIKNIJ TUTAJ
JC