Nabyłeś mieszkanie - przyjdź z aktem do SM

2016-11-28 Nabyłeś mieszkanie - przyjdź z aktem do SM

Ponad 200 transakcji rocznie związanych jest z kupnem, sprzedażą, darowizną, spadkobraniem mieszkań na osiedlach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Swarzędzu. Spółdzielnia powiadamiana jest o takich zmianach przez notariuszy w przypadku lokali własnościowych (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu), natomiast rzadko kiedy w przypadku mieszkań z prawem odrębnej własności.

Większość „świeżych” nabywców lokalu pojawia się w Spółdzielni, aby uregulować sprawy formalne i zalegalizować transakcję poprzez wprowadzenie ich do systemu oraz zmianę imienia i nazwiska na druku czynszowym. Jednak części osób najwyraźniej nie przeszkadza, że rozliczenia dokonywane są na byłego właściciela mieszkania, co ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy zaległościach czynszowych. Osoby takie nie kwapią się również poinformować ile osób zamieszkuje mieszkanie, czy wypełnić deklarację śmieciową.

Kwestie takie najczęściej weryfikowane są przez Spółdzielnię w toku spraw administracyjnych dotyczących nieruchomości, związanych np. ze staraniami o przekształcenie gruntu użytkowanego wieczyście we własność, z modernizacją nieruchomości, czy przy sprawach związanych z deklaracjami śmieciowymi. Wówczas Spółdzielnia przegląda księgi wieczyste lokali i weryfikuje rejestry. Jest to jednak zadanie pracochłonne i czasochłonne.

Wszystkie osoby, które nabywają mieszkania z prawem odrębnej własności, zwłaszcza w drodze darowizny lub spadku (ponieważ tej grupy osób najczęściej nie interesuje na jakie dane personalne wystawiany jest rachunek), informujemy, że powinny zgłosić się do Spółdzielni Mieszkaniowej w celu uregulowania spraw formalnych. Działa tu zupełnie ta sama zasada jak w przypadku wspólnot mieszkaniowych, których zarząd również powinien być informowany o transakcjach mieszkaniowych w obrębie zarządzanych nieruchomości. Podstawą prawną jest ustawa o własności lokalu, art. 29 traktujący o obowiązkach zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej. W myśl tego artykułu zarządca obowiązany jest prowadzić ewidencję rozliczeń oraz aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej. Zarządca ma też prawo żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali (art. 29 ust. 1e).

JC

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies). Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. RozumiemDowiedz się więcej